简体中文繁體中文EnglishBahasa IndonesiaဗမာစာไทยTiếng Việt

Clarity can be very convincing. Imagine you once misinterpreted…

0

Ajahn Jayasāro's Yellow Pages Teaching

Tuesday, June 20, 2020
Twice weekly handwritten Dhamma teaching by Ajahn.
Translators will be attributed, kindly use the form in About>Contact Us.
Ajahn Jayasaro 200x288 1

Clarity can be very convincing. Imagine you once misinterpreted a comment somebody made as an insult. It hurt so much that even years later the memory of it is crystal clear. The memory is so vivid that you assume that therefore the thing that is remembered – the painful insult – must definitely have occurred. In fact the clarity is merely the result of the emotion that the memory evokes. So many arguments over the past could be avoided through understanding this point.

 

Imagine there is an abstract topic which you have been struggling to understand for years. You are very frustrated. Then you hear a brilliant analogy that explains the point. Your frustration dissolves. What was foggy and obscure is now simple and clear. You assume that the clarity of the image is a proof of the accuracy of the analogy. It is not. Wise people do not abandon the principle of ‘not sure’.

 

Although mental clarity may be misleading, there is a case in which it is reliable: the clarity that manifests when the five hindrances are abandoned through meditation. Here the clarity is not an attribute of the objects that arise in consciousness, but of the ground in which they appear. It is the clarity which allows mental objects to be recognised as impermanent, ownerless phenomena rather than as self or possessions of self. It is the clarity which is a pre-requisite for the development of wisdom.

 

– Ajahn Jayasāro

(no human translation)

ความแจ่มชัดมักจะน่าเชื่อถือ

 

สมมุติว่าครั้งหนึ่งเราเคยตีความหมายคำพูดของคนคนหนึ่งผิดไปว่าเป็นคำสบประมาท มันทำให้เรารู้สึกเจ็บปวดมากจนแม้เวลาผ่านไปเป็นปีแล้ว ความทรงจำนั้นยังคงตรึงชัดอยู่ มันแจ่มชัดมากจนทำให้เราทึกทักไปว่าสิ่งที่เราจำได้หรือคำสบประมาทอันแสนเจ็บปวดต้องเคยเกิดขึ้นจริงอย่างแน่นอน ในความเป็นจริงแล้ว ความแจ่มชัดนั้นเป็นเพียงผลของอารมณ์ที่ถูกกระตุ้นโดยความทรงจำ การโต้แย้งมากมายเกี่ยวกับเรื่องราวที่เกิดขึ้นในอดีตอาจเลี่ยงได้ด้วยการทำความเข้าใจในข้อนี้

 

สมมุติว่ามีเรื่องซับซ้อนเข้าใจยากที่เราพยายามทำความเข้าใจมาเป็นปีๆ เรามีความคับข้องใจมาก แล้ววันหนึ่งเราได้ฟังคำอุปมาอันเลิศที่อธิบายเรื่องที่เราไม่เข้าใจนี้ ความคับข้องใจของเรามลายไป สิ่งที่เคยพร่ามัวและคลุมเครือกลายเป็นสิ่งที่เข้าใจง่ายและชัดเจน เราก็เหมาตีความเอาว่าความแจ่มชัดของภาพเปรียบเทียบเป็นข้อพิสูจน์ถึงความถูกต้องแม่นยำของคำอุปมา ซึ่งไม่เป็นเช่นนั้น ผู้มีปัญญาจงไม่ละทิ้งหลักการคือ ‘ความไม่แน่’

 

แม้ว่าความแจ่มชัดในใจอาจทำให้เราเข้าใจผิด แต่มีในกรณีที่ความแจ่มชัดนั้นเป็นที่น่าเชื่อถือได้ คือความแจ่มชัดที่เกิดขึ้นเมื่อนิวรณ์ทั้ง ๕ ถูกละได้ด้วยการบำเพ็ญภาวนา ในกรณีนี้ความแจ่มชัดไม่ได้เป็นคุณสมบัติของสิ่งใดสิ่งหนึ่งที่เกิดขึ้นในจิตใจ แต่เป็นฐานอันเป็นที่เกิดขึ้นของสิ่งนั้นๆ เป็นความแจ่มชัดที่เอื้อให้เรามองเห็นธรรมารมณ์ว่าเป็นปรากฏการณ์ต่างๆ ว่าไม่เที่ยงและไม่มีเจ้าของ แทนที่จะเป็นเราหรือของเรา เป็นความแจ่มชัดซึ่งเป็นเงื่อนไขอันจำเป็นสำหรับการเจริญปัญญา

 

ธรรมะคำสอน โดย พระอาจารย์ชยสาโร
แปลถอดความ โดย ศิษย์ทีมสื่อดิจิทัลฯ

(please suggest and also assist to translate)

0
Share on email
Share on print
Scroll to Top