简体中文繁體中文EnglishBahasa IndonesiaဗမာစာไทยTiếng Việt

Enmity does not come to cease through enmity…

0

Ajahn Jayasāro's Yellow Pages Teaching

Saturday, September 5, 2020
Twice weekly handwritten Dhamma teaching by Ajahn.
Translators will be attributed, kindly use the form in About>Contact Us.
Ajahn Jayasaro 200x288 1

The Buddha once said, “Enmity does not come to cease through enmity. Enmity only ever comes to cease through non-enmity. This is a timeless truth.”

 

Over 2,500 years after these words were uttered, we might add that this is indeed a timeless truth, but also one that is endlessly forgotten.

 

The use of the word non-enmity in the verse is worthy to note. Non-enmity here is not simply a synonym for loving-kindness. It has a broader meaning, including a number of wholesome mental states that may each contribute towards a wise response to enmity. Meeting enmity with mettā is an inspiring achievement, but for most people it can be a step too far. For them, empathy, patience, kindness and equanimity may be better goals.

 

The important thing to bear in mind is that we need to make a special effort to be mindful in times of conflict. If we observe enmity in our heart, we should stop, realise that we have taken a wrong turning, and re-establish our mind in a wholesome state. Because with enmity in our heart – no matter how certain we are right and the other party is wrong – we will be unable to find a lasting solution to the conflict; we might find a short-term fix, but in the long term we may only make matters worse. This is a timeless truth.”

 

– Ajahn Jayasāro

(waiting for human translation)

พระพุทธองค์เคยตรัสไว้ว่า "เวรไม่เคยระงับด้วยการจองเวร แต่เวรย่อมระงับด้วยการไม่จองเวร ธรรมข้อนี้เป็นอกาลิโก"

 

พระพุทธดำรัสนี้มีมากว่า ๒,๕๐๐ ปีแล้ว และเราอาจเสริมได้ว่า ธรรมข้อนี้เป็นจริงทุกเมื่อ แต่ก็เป็นสิ่งที่คนหลงลืมกันทุกเมื่อเช่นกัน

 

ในที่นี้พึงสังเกตการใช้คำว่า "ไม่จองเวร" เพราะการไม่จองเวรใช่แต่จะพ้องความหมายกับเมตตาเท่านั้น หากกินความกว้างไปถึงกุศลธรรมอีกหลายข้อ โดยแต่ละข้อจะช่วยให้เรารับมือกับความอาฆาตพยาบาทได้อย่างแยบคาย การมีเมตตาต่อคนที่คิดอาฆาตพยาบาทนั้นย่อมเป็นแบบอย่างอันน่าชื่มชม แต่คนส่วนใหญ่คงทำได้ยาก ถ้าตั้งใจจะไม่เบียดเบียนใครด้วยความเห็นอกเห็นใจ มีความอดทนใจเย็นและมีอุเบกขา น่าจะพอไหว

 

สิ่งสำคัญที่พึงระลึกเสมอ คือ เราต้องเพียรรักษาสติให้มั่นคงเวลาเกิดความขัดแย้ง เมื่อเห็นความอาฆาตพยาบาทผุดขึ้นในใจ เราควรหยุดตัวเอง รู้ตัวว่ากำลังเดินผิดทาง และตั้งจิตให้เป็นกุศลอีกครั้ง

 

ต่อให้แน่ใจว่า "เราถูกเขาผิด" หากใจยังคิดอาฆาตจองเวร เราจะไม่สามารถหาทางแก้ปัญหาให้ยุติลงได้ เราอาจจัดการกับปัญหาได้ในระยะสั้น หากในระยะยาว รังแต่จะทำให้ปัญหานั้นเลวร้ายลงไปอีก ธรรมข้อนี้เป็นอกาลิโก

 

ธรรมะคำสอน โดย พระอาจารย์ชยสาโร
แปลถอดความ โดย ศิษย์ทีมสื่อดิจิทัลฯ

(please suggest and also assist to translate)

0
Share on email
Share on print
Scroll to Top