简体中文繁體中文EnglishBahasa IndonesiaဗမာစာไทยTiếng Việt

Every time we act upon a volition, wholesome or unwholesome…

0

Ajahn Jayasāro's Yellow Pages Teaching

Tuesday, July 14, 2020
Twice weekly handwritten Dhamma teaching by Ajahn.
Translators will be attributed, kindly use the form in About>Contact Us.
Ajahn Jayasaro 200x288 1

Every time we act upon a volition, wholesome or unwholesome, we strengthen that volition and increase the likelihood that it will reappear in the future.

 

Every time we refrain from acting upon a volition, wholesome or unwholesome, we weaken that volition and decrease the likelihood that it will reappear in the future.

 

This is the meaning of the popular summary of the teachings on kamma; ‘do good, get good; do evil, get evil.’

 

In taking on precepts we make a commitment to refrain from acting upon certain unwholesome volitions. This training of conduct is focused on the expression of defilements. It complements the practice of meditation in which we learn how to deal directly with the defilements themselves.

 

Without keeping precepts we constantly feed unwholesome intentions and thus the defilements from which they spring. By doing so we undermine the work of meditation. For progress on the Buddha’s path it is vital to understand the links between the practice of meditation and the practice of sīla.

 

– Ajahn Jayasāro

每当我们遵循某种意志行事,无论是善的或是不善的,我们都会强化这种意志,并增加它在未来再次出现的可能性。

 

每一次我们避免以某种意志行事,无论是善的或是不善的,我们都会削弱这种意志,并降低它在未来再次出现的可能性。

 

这就是通俗业力教导概括的含义:“行善,得善;作恶,得恶”。

 

在受戒时,我们承诺不按某些不善的意志行事。这种行为训练着重关注染污的表现。它是我们学习如何直接去面对染污本身的禅修的补充。

 

缺少了戒的持守,我们会不断地滋养不善的意图以及从中生出的染污。这样做使得我们削弱了禅修的成果。为了在佛陀之道上取得进步,了知禅修和持戒之间的联系是至关重要的。

 

– 阿姜袈亚裟柔
FFH翻译组

ทุกครั้งที่ทำอะไรโดยเจตนา ไม่ว่ากุศลหรืออกุศล เราเพิ่มพลังแก่เจตนานั้น และเพิ่มแนวโน้มให้เกิดเจตนานั้นในอนาคต

 

ทุกครั้งที่ละเว้นการกระทำโดยเจตนา ไม่ว่ากุศลหรืออกุศล เราลดพลังเจตนานั้นลง และลดแนวโน้มให้เกิดเจตนานั้นในอนาคต

 

นี้คือความหมายของคำสอนเรื่องกฏแห่งกรรมที่สรุปลงย่อๆ ว่า “ทำดีได้ดี ทำชั่วได้ชั่ว”

 

การสมาทานศีลเป็นความมุ่งมั่นงดเว้นจากการกระทำบางอย่างอันเกิดจากอกุศลเจตนา การรักษาศีลเป็นการยับยั้งกิเลสที่แสดงออกทางกายวาจา ควบคู่ไปกับการเจริญสมาธิภาวนาที่มุ่งจัดการกับตัวกิเลสโดยตรง

 

หากไม่รักษาศีล เราจะเติมเชื้อแก่อกุศลเจตนาอยู่เนืองๆ และเพิ่มพลังกิเลสซึ่งเป็นบ่อเกิดของอกุศลเจตนา การทำเช่นนี้เป็นการลบล้างการปฏิบัติสมาธิภาวนา หากต้องการความก้าวหน้าในพุทธธรรม เราต้องศึกษาให้เข้าใจว่าศีลและสมาธิเชื่อมโยงกันอย่างไร

 

ธรรมะคำสอน โดย พระอาจารย์ชยสาโร
แปลถอดความ โดย ปิยสีโลภิกขุ

(please suggest and also assist to translate)

0
Share on email
Share on print
Scroll to Top