简体中文繁體中文EnglishBahasa IndonesiaဗမာစာไทยTiếng Việt

Most people like watching magic tricks…

0

Ajahn Jayasāro's Yellow Pages Teaching

Thursday, October 15, 2020
Twice weekly handwritten Dhamma teaching by Ajahn.
Translators will be attributed, kindly use the form in About>Contact Us.
Ajahn Jayasaro 200x288 1

Most people like watching magic tricks. We can watch them again and again without feeling bored. Our continued enjoyment of a trick is dependent on not being able to work out how it is done. We know that sleight of hand is involved but our eyes are not quick enough to catch it. We are intrigued.

 

But let's say that someone reveals to us how a trick is done. We feel a sense of disappointment: is that all? Once it's been explained, the deception seems so obvious. We wonder how we could have missed it. Once we know how the trick is performed we never want to watch it ever again.

 

Saṃsāra is like a magic trick. We get caught up in it again and again. As Buddhists we may have learnt that the five aggregates of form, feeling, perception, mental formations and sense-consciousness are not self, but we can't see it. The illusion of self is too convincing. But for those who practise the eightfold path diligently, there comes a day when their vision is sharp enough to see the deception. Now it seems so obvious. Nibbidā (disenchantment) arises. The fascination is gone. They know that they won't get fooled again.

 

- Ajahn Jayasāro

(waiting for human translation)

คนจำนวนไม่น้อยชอบดูมายากล สามารถดูได้ซำ้ๆ โดยไม่เบื่อ เราจะยังเพลิดเพลินในมายากลนั้นก็ต่อเมื่อยังคิดไม่ออกว่าทำได้อย่างไร เราทราบดีว่านักมายากลต้องอาศัยมือที่ว่องไว แต่ตาของเราจับไม่ได้ไล่ไม่ทัน เราจึงรู้สึกทึ่ง

 

หากมีใครสักคนมาเฉลยกลให้เราฟัง เราย่อมอดผิดหวังไม่ได้ว่า “แค่นี้เองเหรอ” เพราะเมื่อได้รับการเฉลย มายากลก็เป็นที่ประจักษ์ชัดเสียจนน่าฉงนว่าเรามองไม่ออกได้อย่างไร ครั้นล่วงรู้ว่ามายากลนั้นทำอย่างไร เราก็ไม่นึกอยากดูมายากลนั้นอีกเลย

 

สังสารวัฏเปรียบเสมือนมายากล เราหลงวนเวียนในวัฏสงสารมานับไม่ถ้วน เราอาจเคยศึกษาว่าขันธ์ทั้งห้า คือรูป เวทนา สัญญา สังขารและวิญญาณ ไม่ใช่ตัวไม่ใช่ตน แต่ก็ยังมองไม่เห็นความจริงนี้ ภาพลวงของอัตตาทำให้เราเชื่อสนิทว่ามีตัวตน แต่สำหรับผู้เพียรปฏิบัติตามหลักอริยมรรค สักวันหนึ่ง ญาณทัศนะย่อมแจ่มชัดพอที่จะเห็นภาพลวงนั้น คราวนี้ ทุกอย่างย่อมดูกระจ่างชัด นิพพิทาหรือความหน่ายในกองทุกข์จึงบังเกิด ความหลงเพลิดเพลินมลายไป บุคคลนั้นย่อมรู้ตนว่าจะไม่มีวันหลงภาพลวงอีกต่อไป

 

ธรรมะคำสอน โดย พระอาจารย์ชยสาโร
แปลถอดความ โดย ปิยสีโลภิกขุ

(please suggest and also assist to translate)

0
Share on email
Share on print
Scroll to Top